midnight train luna

Midnight Train – Recensione (Lettera aperta)

Dlin dlon, in carrozza! Questa sarà la nostra seconda recensione, Midnight Train.

In realtà questa è una vecchia recensione, la seconda che abbiamo fatto. La recensione di A Figment of Discord viene dopo quella di Midnight Train, ma il gioco del destino e le numerose circostanze ci hanno indirizzato a pubblicare negli Archives, per primo, proprio il frammento della discordia –come è stato poi in seguito ma…dettagli. Questo titolo porta sfiga– quando invece questa l’avevamo pubblicata tempo addietro su Itch.Io (vedere commento di “tomorrowavenger”). 

Mbè, allora? Perché stiamo ripescando Midnight Train? Perché rompere le scatole a questo gioco?

Le motivazioni risiedono nel cuore della recensione, ma… Da questo punto in poi l’introduzione è nelle mani di Ele, la videogiocatrice tra le due…


Muhahahah! Ok, no.

Qui c’è da fare tutt’un discorso, per far capire perché abbiamo “preso di mira”, come una professoressa maligna, questo titolo: spettatori attivi, spettatori passivi, e su come recepiscono soprattutto questo genere di giochi entrambe le parti.

Ma cosa intendo con spettatori “attivi” e “passivi”? In verità mi riferisco a due spettatori di due media diversi: il prodotto audiovisivo e il prodotto videoludico.
Chi guarda un prodotto audiovisivo è ovviamente uno spettatore passivo: può “restare seduto là a guardare” e le sue azioni non influiscono sul comportamento di nessuno dei personaggi, così come quello dell’ambiente eccetera, al contrario dei videogiochi: per questo un videogiocatore possiamo considerarlo uno spettatore attivo.

E tutto questo che c’entra con Midnight Train e, più che altro, con la sua autrice Lydia?

Ecco, io e mia sorella abbiamo preso questo come caso di studio perché ci sembra l’esempio eclatante del fenomeno dello spettatore passivo che diventa creator di prodotti per spettatori attivi (potremmo parlare anche di Angels Of Death –come faremo a tempo debito– di cui è diventato più famoso l’anime, guardacaso), anche dal punto di vista più critico del termine, quindi dal punto di vista degli errori che gravano su questo gioco e anche altri del genere RPG Horror (anche se considerare Midnight Train horror… Mah!), proprio per via della probabile ignoranza sul funzionamento di un gameplay, che deriva da poche esperienze di spettatore attivo.
Purtroppo ciò si riflette in Midnight Train, dove si vuole puntare solo su una storyline e quasi per niente sul gameplay… Pur essendo l’RPG Horror un videogioco!

E questo mi fa porgere una domanda da un milione di euro a tutti voi creator, non creator, o anche futuri creator su RPG Maker, dato che si parla di questo tool qui:

RPG Maker per cosa è stato creato?

Sembra una domanda idiota, ma da parte di alcuni troverete una risposta, da altri un’altra risposta.

Ci saranno i videogiocatori che risponderanno: beh, per creare prevalentemente giochi di ruolo in terza persona!

E su questo siamo tutti d’accordo.

Ma ci saranno anche persone, quelli che sono sempre stati spettatori passivi, prevalentemente, che diranno:

“RPG Maker è un buon tool per raccontare le proprie storie!”

Se posso essere onesta, questa frase mi manda in bestia, e l’ho sentita troppe volte da parte di splendidi che volevano lanciarsi nella corrente solo con le loro “storie”, e che volevano sfruttare il tool perché semplice.

In un videogioco non si racconta solo una storia, e non si racconta come in un prodotto audiovisivo. Con un videogioco puoi fare molto di più: certe meccaniche di gioco connesse alla trama per dare l’effetto “wow” al giocatore, per fargli dire “ma che figo, devo farlo?!” oppure “oddio, devo seriamente farlo…?!” (cito l’ “aborto interattivo” della versione americana di South Park: Stick of Truth), oppure anche mischiarlo alla caratterizzazione dei personaggi se durante la storia in alcuni momenti di stallo puoi conoscerli meglio (I Confidant di Persona sono uno dei casi più comuni) e tante, tante altre cose che fanno sentire il giocatore parte integrante dell’esperienza, far avere un rapporto più diretto tra opera e spettatore!

Sicuramente il videogioco si sta sempre più riscoprendo figlio del prodotto audiovisivo, ma non può mai e poi mai sostituirsi a quello.

Tornando adesso a Midnight Train, e perchè il suo gameplay non può essere difeso.

Sono la prima ad amare i giochi prevalentemente narrativi e persino le visual novel, ma qui bisogna considerare tante cose, ma principalmente il genere.

Molti giochi narrativi e con effettivamente poco di gameplay sono “difesi” dal genere a cui puntano; dei casi perfetti sono le visual novel anche classiche, di cui fanno la narrazione il loro “gameplay”, ma anche gli interactive dramas come ad esempio i giochi Telltale.

Lì un giocatore si fa già delle aspettative, sa più o meno i ritmi di gioco, e soprattutto sa quanto “deve giocare” e quanto deve immergersi nella storia.

Ma!

C’è un “ma”.

Prima di tutto: anche nelle visual novel (che, anche a confronto degli interactive dramas, c’è anche oggettivamente ancora meno gameplay) tu, giocatore, hai potere decisionale dalla scelta delle route stessa nelle VN romantiche o simili (prendiamo Doki Doki Literature Club, ad esempio), oppure delle fasi effettive di gameplay, (prendiamo le fasi di investigazione e Class Trial di Danganronpa). In breve… Pur immergendosi molto, il giocatore fa pur sempre qualcosa senza togliere nulla alla trama, e anzi intersecando queste fasi ad essa! Cosa che Midnight Train non ha fatto, ma se ne parla meglio nella recensione. Cominciamo col dire che le varie difficoltà da superare nel gioco non sono direttamente collegati in un certo modo alla trama… Ma ne sembrano un mero contorno!

C’è un motivo per tutto ciò, però.

Purtroppo, da quel che abbiamo notato, soprattutto la corrente degli RPG Horror è seguita prevalentemente da spettatori passivi, pur essendo essi dei videogiochi.

Grazie agli youtuber, prevalentemente, si sono potuti avvicinare a questi titoli fan, ad esempio, di anime, serie TV, film eccetera, perché anche se i video trattavano videogiochi… Gli spettatori erano passivi sempre e comunque, dato che giocava qualcun altro.

Quindi si è iniziato a valutare gli RPG Horror come se fossero solo le loro storie, come se fossero ad esempio un anime (eh, quante volte si sono visti tentativi di rendere animate le cutscene di Ib, ad esempio?) o simili, ma questo grazie anche ad un gameplay che in molti casi (tra cui anche due dei “master” Ib e Mad Father) era legato strettamente alla storia e agli ambienti, quindi indivisibile da essa, e anche parte integrante delle atmosfere.

Questo “svalutamento videoludico” dell’RPG Horror, questo quasi abbassarlo solo ad “una bella storia” e basta ha portato a questo: persone mai state videogiocatrici che “pretendono” di fare prodotti per videogiocatori.

E ipotizziamo che nacque così anche Midnight Train.

“Ok, ma che prove avete?”

A questo proposito, prima di far parlare la recensione effettiva vorrei esaminare tre casi in particolare, i miei personali “3 steps of grief” per questo titolo.

3- Siamo allo scalino più basso, il dolore colpisce poco e ci si può ancora vivere:
Nel gioco, ad un certo punto, si troverà un diario appartenente probabilmente ad una ragazza morta in quella struttura. Così i nostri due protagonisti, Neil e Luna, lo prendono.

Esso servirà durante la fase di deduzione con Neil, e questo anche va bene: per spiegare una certa cosa ci è voluta una prova particolare; si ha più o meno integrato un oggetto che prendi nel gameplay in una scena di trama.

Il problema è che l’atto di prendere il diario è in generale forzato: c’è sempre lo stesso problema! Se non lo prendi non hai neanche margini di errore durante la deduzione come può succedere in un L.A. Noire, ad esempio: se non hai abbastanza prove incolpi la persona sbagliata, oppure puoi incolpare quella giusta ma non hai abbastanza prove, quindi un grado più basso alla fine… In breve: o lo prendi in quel momento e lo prendi per forza, o non vai avanti! Io avrei consigliato di poterlo prendere o lasciare là, e magari durante la deduzione Neil ti avvisa che probabilmente non hai controllato bene le aree e lì il giocatore dice “ah, qui serviva il diario!”, e via con una fase libera investigativa!

Ma, come è sempre in questi casi, abbiamo raschiato solo la punta dell’iceberg.

2- Siamo in una fase media, il gameplay generale: il dolore è fastidioso e si arranca un po’ a sopportarlo, ma si fa sempre sentire… Ed è uno schifo.

Anche perché questo problema affligge ogni singola fase in cui bisogna risolvere degli enigmi: è il discorso che facevo prima, il gameplay in questo gioco è solamente un accessorio per non far addormentare il giocatore sulla tastiera: ci sono o non ci sono gli enigmi è la stessa cosa, la storia va avanti comunque! Le fasi di gioco e quelle narrative sono state separate come l’albume dall’uovo!

1-

Questo particolare momento del gioco ha scatenato esplosioni atomiche senza preavviso in varie parti non ben specificate del mondo. Più e più vittime si verificano sulla Terra ogni volta che questi brevi secondi appaiono al giocatore.

Spiego meglio il perché di queste conseguenze apocalittiche.

Vedete quella X nell’immagine? Ecco, quella è una trap

“Dobbiamo esaminare bene quel segno, non ho un buon presentimento.”

Ahem… Si, non ne avevamo bisogno, Neil.

Comunque, se ci passi sopra, game over: vieni schiacciato al muro da un orologio a pendolo camminante… Non facciamoci domande.

Dunque, già guardando una X rossa probabilmente scritta con sangue fresco sul pavimento il giocatore capisce: “Ok,  devo trovare un modo per sviare la trappola, o non devo passare sulla X: la X è una bugia, la X attiva la trappola

Se il giocatore può capirlo anche così… Perché diavolo fare tutt’una cutscene (attivabile se vai giusto a fianco della X) dove Neil lancia una moneta sulla X e WOW! La X è una trappola!

Ma, meme a  parte, ora vi dico una cosa davvero raccapricciante…

Se non avete questa cutscene, anche se avete la chiave per andare avanti, Neil vi fermerà anche se già sapete che quella X è una trappola.

Vi lascio un attimo di tempo per processare.

Si! Esattamente! Non si può andare avanti finchè il diavolo di gioco non ti ha mostrato tutte  le cutscene che ha da offrire, senza tenere conto di quanto te ne possa importare o meno!

Va bene, qualcuno chiederà sicuramente –Vi vedo già con la tastiera pronta, non ci provate- :

“E se un giocatore in quella parte non muore come fa a capire che l’orologio è
pericoloso?”

Semplice: non lo capisce. Perché, c’è davvero bisogno di capire per l’ennesima volta che il luogo in cui Neil e Luna si trovano è pericoloso? Serviva davvero fare una cutscene trattata anche come principale e non opzionale solo per un dannatissimo game over?!

Okay… Torno ad essere seria e professionale per un minuto…

Ahem… Quindi, a parte gli scleri e andando direttamente al gioco, abbiamo il piacere di farvi leggere la lettera che abbiamo scritto a Lydia sulla sua pagina itch.io.


-Lettera Aperta a Lydia. Contiene spoiler sull’intero gioco.
PS A volte ci alternavamo durante la recensione, e potreste leggere alcuni punti in prima persona.

Cara Lydia,

Speriamo stia andando tutto bene per il development.

Noi siamo due rompiscatole che in qualità di giocatrici vorrebbero recensire i primi due capitoli di questo gioco.

Non recensiamo Aria’s Story (che di storia ha proprio 0 -ci stiamo permettendo di usare toni così acidi perché abbiamo notato che vuoi fare un reboot, e questo vorrebbe essere un cattivo modo di spronarti a lavorare meglio sulla sceneggiatura). C’è un problema alla base: non capiamo come Lewin sia riuscito a scrivere una storia basata sull’esplorazione di Aria, e soprattutto ad essere lì con lei quando Aria si stava comportando come un essere umano: in teoria, secondo la logica, se Lewin non scrive, Aria svanisce o sta ferma, non le sono state scritte azioni.
Ma tralasciando Aria, parliamo di Midnight Train perché pensiamo che questo abbia più potenziale e che tu possegga tutte le carte in tavola per portare qualcosa di fresco nella corrente RPG horror (e non).

Abbiamo avuto numerose modifiche delle nostre aspettative su questo gioco

All’inizio il vibe fa pensare ad un titolo più investigativo, con un “campo d’azione” abbastanza ristretto: concentrarsi sulle vicende di pochi personaggi e come luogo principale il treno.
Mai letto, ad esempio, Assassinio sull’Orient Express? Noi no. Non ancora.
Però hanno fatto il film, il punto è che secondo noi potevi sfruttare molto meglio una situazione di suspense perenne, claustrofobia e allo stesso tempo l’idea di essere intrappolati in una gabbia dorata (la mappa del treno ci è piaciuta da impazzire, anzi ci ha ricordato anche titoli come “Il Professor Layton e il Vaso di Pandora”, quindi complimenti per questo).

Invece no.

E’ diventata una classica trama “all’avventura” con mappe piuttosto raffazzonate, con le costruzioni da esplorare, molti clichè del caso… Insomma, parte del potenziale era già perso qui.
A Roma si dice: “li mortacci tua”, in questi casi.

Ci hai fatto pensare bene fino alla fine! Tutta la prima cutscene nel treno… Dai! 🙁

Dopo quella cutscene abbiamo subito intuito e azzeccato la maggior parte delle dinamiche narrative:

Incontro con il co-protagonista (Neil) nel treno
La (alla fine falsa) tensione data dal fatto del tempo limitato. Di questo punto ne parleremo assieme all’approccio intreccio-gameplay.
Tutto l’arco di Diana, dall’inizio alla fine. Anche qua troverai un approfondimento quando ci saranno le varie proposte di re-writing.
Per Apollo è stato lo stesso. Da quando è iniziato il suo arco, è bastato solo scoprire un po’ di più per cadere nel banale.

Ora facciamo una cosa: prendiamo una lente d’ingrandimento e guardiamo alcuni punti da vicino.

Cominciamo dai personaggi.

Luna:

Blanda. Molto blanda, mi dispiace essere cattiva. Ci piaceva il fatto che fosse una che “picchiava”, abbastanza manesca, particolarità molto carina, se solo non venisse pienamente sostituita da Apollo nel secondo capitolo.
Per il resto è una protagonista muta, ma potevi darle con dei dettagli una personalità che non fosse “schifosamente buona”. Ad esempio, per qualche colpo di scena sarebbe stato bello se lei scrivesse cose che non pensava davvero. Non ha neanche il limite del tono di voce: non parla, se scrive normalmente può manipolare a modo suo le situazioni. Non dico debba essere cattiva, ma magari fare qualcosa dove lei ha le intenzioni più buone del mondo, ma usa mezzi sbagliati.
Potevi sfruttare molto il quaderno: potevano esserci molte cose carine!
Ad esempio che se lo controllavi in alcuni punti particolari, Luna scriveva aggiornando le informazioni come se fosse un diario che scrive mentre esplora le costruzioni, magari faceva anche qualche disegnino.
Un’altra cosa: dato che il quadernino era di Neil, se andavi molto indietro con le pagine si potevano vedere suoi appunti su dei vecchi casi che provava a risolvere da solo.

Versione alternativa

Prova ad immaginarla così: perché è così protettiva?
Poteva essere che aveva, in un tempo passato, qualcuno da proteggere, poi quel qualcuno si è fatto del male, magari è persino morto, e quindi in Neil ritrova il suo bisogno di proteggere, ma non volendo essere mai più negligente, inizia a proteggerlo anche in maniera più morbosa rispetto a quella mostrata nel gioco; questo bisogno lo rendevi quasi un suo difetto.
Abbiamo anche in mente un suo sviluppo tra il capitolo due e il capitolo tre, ma ci sarà nell’intera parte sui re-writing.

Neil:


Personaggio abbastanza classico.
Ragazzo con il sogno nel cassetto, ma trattato come un deficiente. E qui ripetiamo: li mortacci tua! Ci piaceva come era mostrato in scena: ha molti dubbi sul suo ruolo nel mondo, effettivamente, ma quell’ultima CG nel capitolo due ci ha spaventate.
Rischia di avere un development molto scontato: Apollo poteva insegnargli, in vita e in morte, ben altro che il solito “io libererò tutti”.

Versione alternativa

Poteva maturare in altro modo, ma per questo dovrai leggere le scene riscritte.

Apollo:

Ci ha dato filo da torcere. Era… Ci dispiace dirlo, ma pensato male fin dall’inizio.
Classico distaccato, vita difficile, che però si fa motivare dai primi due ragazzetti che passano. Ma la cosa che dà più fastidio è che nonostante la vita in strada, lui non si sia minimamente indurito in negativo: andiamo, la scena dell’autodifesa era molto forzata su tutti i fronti per una semplice questione legata al realismo:
Come ha fatto, solo alzandosi, a far volare quell’uomo dall’altra parte del cancello?

Questo “cuore sensibile” del personaggio è semplicemente un cliché vecchio come il mondo, che per me non ha mai avuto senso e mai lo avrà. Com’è possibile che, per la vita che ha fatto, resti in lui sempre una parte pura e candida che si prende cura degli animali? Non la troviamo abbastanza giustificata per il tipo di vita a cui è andato incontro, come ha fatto a sviluppare questi principi così in contrasto con il contesto in cui si trova?

Versione alternativa

Poteva essere, magari, un po’ meno “smug”, presentarlo meno come il classico personaggio “figo” e caratterizzarlo con più sincera strafottenza. L’avrebbe reso un personaggio effettivamente odioso agli occhi di molti giocatori, e il sospetto dei protagonisti si sarebbe giustificato meglio.

Forse il suo development sarebbe stato meglio se trattato in maniera più implicita. D’accordo: avrebbe mantenuto le sue idee, ma avrebbe recuperato un briciolo di speranza per Neil e Luna, dato che si sono dimostrati forti, e lui finisce per stimarli, in un certo senso, a considerarli suoi pari e quel minimo di speranza lo porta proprio alla morte, come è stato sviluppato originariamente.
Tuttavia avremmo preferito se questa speranza nascente fosse stata più nascosta, e non buttata fuori con uno spiegone inutile.

Diana…No, non la consideriamo al momento. Anche perché per ora non l’abbiamo analizzata a sufficienza né avevamo gli strumenti necessari, però pare un personaggio piuttosto prevedibile.

Il problema è che sembra piuttosto inutile, così come l’arco in cui appare.

Gameplay

Ci dispiace dirlo in modo tanto schietto, ma il gameplay non porta chissà cosa di nuovo. Esplorazione ed enigmi (tra cui molti abbastanza casuali), con nessuna meccanica o momento particolare che spicchi, abbastanza piatto, dobbiamo dire.

Il gameplay non sembra ben legato alla trama e al contesto a cui appartiene, ma un elemento accessorio, il che è piuttosto grave, se vuoi creare un videogioco.

L’ultima parola è stata messa in grassetto e corsivo perché qui entra in ballo un discorso abbastanza lungo: RPG Maker è per creare giochi, o una scusa per raccontare storie, secondo te?
Al pubblico, ovviamente, interessa una buona trama, ma in un videogioco ci si prende cura anche del gameplay per un motivo, che purtroppo in Midnight Train, Aria’s Story e anche altri titoli da parte di altri autori, sembra molto standardizzato, abbastanza spoglio e poco profondo.

Dato che hai preso sempre Ib come punto di riferimento, ti diciamo il perché in Ib questo gameplay con enigmi ed esplorazione funzionava.
Tutto quanto era pensato per dare personalità alla Galleria, quasi a personificarla nelle figure di Mary e lo stesso Guertena. Pensa al quadro della formica, alla bocca, e a moltissime opere dell’artista spagnolo fittizio che ti rimanevano nel cuore, proprio per via dei vari enigmi collegati ad essi: quasi ti ci affezionavi, alla Galleria stessa.

Vedi la famosa scena della bambola blu gigante nella stanza della bambole, lì c’è una costruzione della suspence notevole: la chiave non si trova e devi squartare bambole di pezza mentre una di queste emerge dalla luce, accompagnata da campane di morte che aspetta solo che il giocatore fallisca. Era un sistema random tra l’altro: dove avevi trovato la chiave una volta non era detto che la trovavi la seconda volta.

In Midnight Train l’intero gameplay poteva essere concentrato sul tempo.
Non sul tempo reale, dà solo ansia inutile al giocatore, ma magari si poteva avere l’interfaccia di un orologio, e tutto il luogo era disegnato per far perdere tempo a chi si ritrovava nelle varie costruzioni.

Ad esempio puoi decidere, ad un certo punto, se darti una rassettata allo specchio, e il giocatore curioso clicca “si”, ma è inconsapevole che ciò gli farà perdere tempo, e quindi renderlo più vicino al game over (che può essere anche un bad end, volendo). Ovviamente, per bilanciare il tutto, anche alcune azioni principali faranno perdere tempo, e sarà più difficile averne, quindi più difficile continuare il gioco, andando avanti per le costruzioni, per via della quantità sempre più alta di “azioni accessorie”, oppure per via del fatto che alcune azioni inutili possono mascherarsi sempre di più da azioni principali, rendendosi quasi irriconoscibili.

Lo stesso rapporto con Neil avrebbe potuto deciderlo il giocatore, parlandoci di più, ma perdendo più tempo, o parlandoci meno per spirito di sopravvivenza: per tutto questo si sarebbe potuta sacrificare un’intera amicizia, e per questo si sarebbe ancora di più sottolineata la brutta situazione in cui sono i protagonisti.

PS: E’ però molto bella la scena in cui Neil e Luna trovano gli orologi, rendeva bene l’atmosfera e la musica era azzeccata. Peccato appunto che sia una tensione morta sul colpo non appena la scena era finita.

 

Scene principali e re-writing

Torniamo alla trama, quello a cui sembri puntare.

Cominciando già dal fatto che non so quanto possa essere comodo per te riunire in un unico intreccio sia il fattore “organizzazione” (questo mi ricorda un po’ Detective Conan) e il fattore sovrannaturale. Soprattutto il primo è in genere un elemento molto difficile da gestire, per il semi realismo da cui sono circondate trame del genere (in generale si va sempre a finire di parlare di politica quando ci sono). Se vuoi un consiglio da parte mia: fermati finché sei in tempo, o meglio, sviluppa meglio uno soltanto dei due aspetti. Se sei sicura su cosa fare, non è importante. Conta questa come una raccomandazione, ma se ti dovesse venire anche il minimo dubbio e la carne messa a cuocere dovesse iniziare a sembrare troppa da poter gestire, ti consiglio di rinunciare ad una delle due strade.

Molti degli aspetti da commentare l’abbiamo già fatto con i personaggi, quindi cominceremo con le proposte di re-writing delle scene. Se le proponiamo non è che pensiamo che siano “migliori”, non possiamo avere questa presunzione, ma le consideriamo delle proposte per rendere più vivo il dramma.

– Primo Re-writing

Ci è venuto in mente come finale alternativo con Diana. Se davvero alla fine saliva sul treno con Luna si sarebbe creata una potenziale sequenza di scene colme di tensione e disagio, come rapporto da sviluppare, soprattutto se Luna aveva sulla coscienza l’abbandono o la morte di Neil.

Quella tra le due ragazze sarebbe stata una complessa e interessante relazione.

– Secondo Re-writing

“We have intelligence… Agility… And strength. If we combine our strengths, this will be very easy. Don’t you want to show that train what we are capable of? I will accept this challenge with pleasure!

Sons of Gondor! Of Rohan! My brothers. I see in your eyes the same fear that would take the heart of me.
A day may come when the courage of Men fails, when we forsake our friends and break all bonds of fellowship, but it is not this day.

An hour of wolves and shattered shields when the Age of Men comes crashing down, but it is not this day!

This day we fight!”

Ce n’era bisogno? :C (Hai già capito la scena) Ti prego, è stupidissima! D:

Suggerimenti su come renderla, se proprio doveva esserci: più discreta, battute significative, Apollo li  spronava e la cosa si fermava lì, nei loro scambi di sguardi continuando a lavorare con i mezzi busti.

…Però, un altro detto che si dice in Italia è “volemose bene”. Ecco, qui ce n’è troppo. Il rapporto tra questi tre poteva essere molto più complicato, e sviluppato come tale. Avevamo in mente una scena in particolare al posto della Deduzione di Neil, quando scopre le informazioni su Apollo, quindi dimentica totalmente questa cosa che hai creato in questo punto, e torniamo un attimo indietro.

Apollo si turba e comincia a picchiare Neil (data la forza bruta che tanto vantava nella scena di prima), e a quel punto Neil ha un crollo dove non gli importa niente del male fisico, ma continua a ripetersi “mi dispiace” fino ad urlarlo ad Apollo durante un crollo emotivo.

Apollo prende le sue come lacrime di coccodrillo e gli causa un ematoma finale. In questa scena soffrono tutti e tre.
Apollo: per la frustrazione di venir giudicato a quel modo, potrebbe prendersela nel sentir trattata la sua vita come un giochino di logica.
Neil: sia fisicamente che sul piano psicologico, è sinceramente dispiaciuto per come ha fatto sentire Apollo.
Luna: mentre cerca di separarli, disperata, quindi soffre sul piano psicologico anche lei

Alla fine Apollo se ne va, magari rendendosi conto di aver esagerato
Tuttavia le sue azioni gli sono sembrate giustificate: dato anche il passato in strada, pensa che la violenza sia una buona soluzione, e che il suo unico errore era solo di non averla dosata bene.

Apollo muore come nella sceneggiatura originale, ma Neil ha un motivo per affezionarsi a lui, che si spiega alla fine del capitolo 3, e da lì decide di non prendere più le cose alla leggera, in una risoluzione interiore.

A Luna invece dispiace molto meno che Apollo sia morto. Lei è ancora accecata dalla sofferenza di quando avevano picchiato Neil (considerando la versione alternativa che ti abbiamo proposto del personaggio, è anche molto più protettiva), e infatti per questo si crea un conflitto tra i due nel capitolo 3.

CAPITOLO 3:

Neil, pur mettendosi in pericolo, vuole sempre seguire i suoi principi volendo trovare sempre più informazioni su, magari, un’altra persona bloccata in quella struttura che è anche più pericolosa di Apollo.

Per questo Luna non ce la fa più e gli scrive, nella rabbia, “Va bene, fatti ammazzare un’altra volta” o cose del genere (da qui si vede che anche Luna perde la pazienza e ha dei difetti).

Per tutto il capitolo, quindi, si va tra i punti di vista dei due, dove Luna non riesce a scrivere più niente nel quaderno, e con lei tutte le porte sono aperte, perché le sfonda tutte, anche per sfogare la frustrazione.

Invece in Neil si vede una vera e propria crescita e presa di coscienza, e questo si può vedere tramite le deduzioni che può fare al sopravvissuto di turno: meno spettacolari, più sobrie, come un detective professionista che ha rispetto per le sofferenze altrui.

FINE CAPITOLO 3 (Non abbiamo approfondito la trama effettiva, quello sta a te farlo) – Il ritorno al treno

Si ritrovano entrambi vicino al treno ed entrano. Luna lo ignora, e va al vagone ristorante. Neil la raggiunge, volendosi chiarire con lei.

Si viene a scoprire che Luna covava tutto questo rancore perché in realtà voleva troppo bene a Neil per vederlo con i segni del male che gli aveva fatto Apollo (Qui ricorre l’ematoma).

Ma in realtà Neil aveva capito il messaggio che Apollo gli voleva dare, e tranquillizza Luna dicendo che ormai “quell’ematoma non fa male”, perché proprio quello gli ha fatto aprire gli occhi.

Luna, per via del proprio passato, anche se con dolore accetta il discorso di Neil, ricordando che ciò che non ti uccide ti rende più forte, e che magari glielo scrive che grazie a lui l’ha ricordato ancora una volta.

Alla fine del chiarimento si abbracciano, CG con loro fuori fuoco e la pagina dove ha scritto Luna di aver ricordato messa a fuoco, con la pagina inumidita dalla sua lacrima.

In tutto questo immagina scene del genere , oppure le tue scene preferite se le nostre non ti piacciono, con le animazioni che sei capace di fare.

Pensa i personaggi come attori, per render memorabili le scene con tutti i loro movimenti, gesti, certi modi di fare che richiamano la loro caratterizzazione.

Anzi, sfrutta di più le sprite, quindi i corpi degli attori nello spazio, rispetto a queste cavolo di CG come primi piani: un linguaggio eccessivamente da anime che, ripetiamo, è da bandire secondo la nostra filosofia.

Conclusione

Per noi sei una creator molto capace, Lydia, e con dei rassettamenti pensiamo che potresti finire facilmente nella categoria di giochi Rpg che ci piace chiamare “Master”, “maestri” appunto.

Buona fortuna con i tuoi prossimi progetti.


Okay, abbiamo riconosciuto sicuramente i valori di Lydia, ma comunque…

“Ho visto un buco sospetto nel muro, credo che dovremmo esaminarlo

E IO NON LO ESAMINO!


…TI ODIO!(-Ele)

21 comments

  1. Hey i would love to comment this since i got nobody to talk about rpg maker and 2D horror stuff . And i would love it if you can share the discord of rpg horror game fans you mentioned above .
    First of all , can you please use blogspot instead of altervista ? in my opinion blogspot is more secure and more popular , and it support log in with google account too ! i don’t understand much about altervista .
    Second , i don’t even know what language is this but luckly google web translator done the job very well , can you next time use english please ?
    Third , i bookmarked this website , looking for further post !
    Four, i am a man so don’t expect me for something else .
    Fifth , i clicked your ad xD , it should be worth of 0.01$ if i wasn’t wrong , so there you go some tip from me .
    Sixth , i am dagiou fadsg in facebook , i came here from the link you posted .
    Seventh , im going to just straight copy paste the translated version of your post to discuss below , too lazy to translate it back to your language xd .

    “RPG Maker is a good tool for telling your own stories !”
    I think anyone who know about rpg maker can agree with this one , rpg maker is not a good tool to make application , rpg maker is not a good tool to create a great 2D game , rpg maker require RPG Maker VX Ace Runtime Package which a waste of space and waste of time required to uninstall when you don’t need it anymore , so what is the purpose of rpg maker then ? “RPG Maker for what was it created?” , In my opinion , it is to tell people your own story in style . Book and comic feels like outdated when you play rpg maker game , you can tell your story just as good as you can trough book and comic , but better ! you experience the story too , not just imagining it .

    “Thanks to the youtubers , mainly, they were able to approach these titles, for example, of anime, TV series, movies, etc., because even if the videos were video games … The spectators were always passive , given that someone else played.”
    Sometimes , wait not sometimes , oftenly , i am the passive spectator . Some people have reason to not play the game , but they still love the game . Personally , i don’t play certain game and only watch at youtube because for some games… :
    1. i’m a coward , yes i love rpg horror game but im still a normal human and not a psycopath , i still fear those thing . 2. Graphic isn’t worth it , some games have bad graphic that it doesn’t worth it to spend your energy to play it , so i just watch someone else play it instead . 3. Too many game filler , yes some games is just filled with boring game filler to extend the game and make the game more challenging without significant impact to the overall story , it just boring , except for die hard fan of the game . 4. Some games is just too hard to play , and i can’t hold my feeling to know the story quickly and finish the game .

    ” Well, then? Why are we catching Midnight Train? Why bother with this game? ”
    The main and only reason to play midnight train is Luna ( ͡° ͜ʖ ͡°) she is just too cute to miss out doesn’t she ( ͡° ͜ʖ ͡°) i personally still cannot understand people that love this game for something else other than Luna .

    ” This “video gaming devaluation” of the RPG Horror, this is almost only lowered to “a good story” and it has just led to this: people who have never been gamers who “pretend” to make products for gamers. ”
    In my opinion , this is not entirely true , video gaming devaluation only happen when a game by itself contain nothing but “space bar to continue” until the end of the game , as long as it gives player to control or play with something , it still considered a game . And video gaming devaluation doesn’t happen just to RPG horror , but to the whole 2D game industry , take a look at one example of game outside rpg horror , it is Doki Doki Literature Club , the game itself is filled with nothing but story , but i still consider it a game because it give player the ability to control the story .

    ” Also because this problem afflicts every single phase in which puzzles must be solved : it is the speech I used before, the gameplay in this game is only an accessory to prevent the player from falling asleep on the keyboard: there are or there are no puzzles is the same thing, the story goes on anyway! The phases of the game and the narrative ones have been separated like the egg white from the egg! ”
    NOT TRUE ! google doki doki literature club now ! i can play doki doki literature club without falling asleep although the game doesn’t contain puzzle or stuff like that .

    ” Anyway, if you pass on it, game over: you are crushed to the wall by a walking pendulum clock … Let’s not ask questions. ”
    Literally best part of the game , clock that can run faster than usain bolt is just adorable .

    “You can’t go on until the hell of a game has shown you all the cutscenes it has to offer”
    No opinion. Because that’s just how game works .

    “And if a player in that part doesn’t die, how can he understand that the clock is
    dangerous?”
    There is no real cute speeding clock in real life , so i still don’t understand how did Neil know the clock was dangerous , just how ?

    And last , open letter to lydia ? is there any way for me to contact lydia ? can you send it to my email ? jaydhani.42@gmail.com , i just want to tell she/he a thank you because both aria story and midnight train were incredibly a good story, AND IT WAS FREE !! , just kidding , it wasn’t free to make such game , so one day if i got a job (im 18 years old high school student now) , i plan to donate part of my money to lydia (: , i wished that god doesn’t allow me to forget about this .

    I didn’t read the open letter to lydia part , because i don’t want spoiler of the game 🙂 .

  2. First of all: thank you for the ad-click, the bookmark and in general your support! We really appreciate it! :DD

    “First of all , can you please use blogspot instead of altervista ? in my opinion blogspot is more secure and more popular , and it support log in with google account too ! i don’t understand much about altervista”

    It’s just that we are more confortable with Altervista because we already know it a bit from other websites we visit sometimes, etc… ^^

    “Second , i don’t even know what language is this but luckly google web translator done the job very well , can you next time use english please ?”

    There is an apposite section for the review in English! ;D

    Pheew, now let’s start with the actual reply.

    —-ELE ANSWERS. BECAUSE… LIKE… SHE WROTE THAT WHOLE PRELUDE—-

    “Sometimes , wait not sometimes , oftenly , i am the passive spectator . Some people have reason to not play the game , but they still love the game . Personally , i don’t play certain game and only watch at youtube because for some games… “

    Okay okay, I’ll start with saying that I understand all your reasons and that I wasn’t “attacking” passive spectators: my sister is one of them! She watches me play because she’s lazy! 😀
    Like I say after, I think that the problem arises when passive spectators, that obviously (it’s not their fault) don’t have a lot of “awareness” of what to do in a videogame try to make products for gamers…
    And it results in this:

    “3. Too many game filler , yes some games is just filled with boring game filler to extend the game and make the game more challenging without significant impact to the overall story , it just boring , except for die hard fan of the game”

    Yup. Game filler. Maybe I’m too harsh, but I think it’s really a serious problem if some games have the gameplay as a “filler”, that’s why I get so angry with Midnight Train.

    “Rpg maker is not a good tool to make application , rpg maker is not a good tool to create a great 2D game , rpg maker require RPG Maker VX Ace Runtime Package which a waste of space and waste of time required to uninstall when you don’t need it anymore , so what is the purpose of rpg maker then ? “RPG Maker for what was it created?” , In my opinion , it is to tell people your own story in style . Book and comic feels like outdated when you play rpg maker game , you can tell your story just as good as you can trough book and comic , but better ! you experience the story too , not just imagining it .”

    I partially disagree, frankly.
    I think RPG Maker is actually a good tool to make great 2D games, for this reason I got “annoyed” in the review about this phrase: the tool gives you a lot of liberty for what do you want to do; the base actions (show text box, show choice, create variable…) are offered by the program, but if you want to do something a little more complicated… With the right method, and sometimes even without using scripts/plugins you can do it! So… As a person who uses it, I don’t really think it’s a limitated tool that can’t make good 2D games.
    My friend, they did a whole Danganronpa fangame, with its style, its menus, the whole class trials… And it’s all RPG Maker!
    I make this example very often, when I talk about this tool to anyone, because that fangame in my opinion is the result of A LOT of experimenting and not just custom scripts or codes.
    https://www.youtube.com/watch?v=bgCB4P7S5-k
    I won’t talk about the RTPs… Because I never had any problem with them: I still keep them if a game needs them or if I occasionally need them when I use the tool.

    Moving on the matter “It’s good to tell your own stories”. I get really angry when I hear this phrase even from fellow makers because… C’mon, a videogame it’s just to “tell your own stories”? Just that? You can do a lot with a videogame! There is an immersion that a comic, a book or a movie can’t give you. So yes, you experience the story… But not in the way that Midnight Train did, I explain all the reasons in the prelude and the review.

    In a videogame you can put certain mechanics, you can say to the player “hey! You can to this here!”, and the player will react while doing it.
    Let’s re-quote an example I used in the review: the “fake (but not so much) abortion” in South Park: Stick Of Truth.
    There the player says “Oh God, I have to to this…?”, because the players control the action: they feel forced to do it like the New Kid feels forced to do it. (if you are curious, there are all the deleted scenes here: https://www.youtube.com/watch?v=9dBPKjnEP9g)
    Well, this scene was deleted entirely from the European version of the game. Why delete an abortion scene? You can see/read a lot of shows/comics/books that treat abortion, even in a raw manner… So why?
    In my opinion, it’s because the player does it, and that makes it more disconforting for them. With an audiovisive media or written/drawn media they could have just closed their eyes, or skip that part, because they don’t have decisional power… But in a videogame they have, because the plot progressing is in their hands.

    Why the “decisional power” part is in bold?

    “NOT TRUE ! google doki doki literature club now ! i can play doki doki literature club without falling asleep although the game doesn’t contain puzzle or stuff like that .”

    I wanted to get to this.
    Maybe the review is too long, I don’t blame anyone if they don’t read every single word, but I talked about genre.
    Doki Doki Literature Club is, first of all, a visual novel.
    I will explain better copy-pasting that part.

    “Many narrative games and indeed with little gameplay are “defended” by the genre they point to; perfect cases are also classic visual novels, whose gameplay is based on the narrative, but also interactive dramas such as Telltale games.

    There, a player already makes expectations, knows more or less the pace of the game, and above all knows how much “he has to play” and how much he must immerse himself in history.

    But!

    There is a “but”.

    First of all: even in visual novels (which, even compared to interactive dramas, there is also objectively even less gameplay) you, player, have decision-making power from the choice of the routes in romantic or similar VNs (take Doki Doki Literature Club, for example), or actual phases of gameplay, (let’s take the investigation phases and Class Trial of Danganronpa). In short… While diving a lot, the player still does something without taking anything away from the plot, and indeed intersecting these phases to it!
    I surely didn’t explain well why Midnight Train can’t be defended.

    Lydia considers Midnight Train a RPG game.
    Exactly, an RPG. Not a VN or an interactive drama. If I know that I’m gonna play an RPG, I expect to do not just “something”, but even a lot to make the story progress… And, more important, that “something” is somehow related to the plot, and not just random puzzles even done in a good manner (even if I already saw in a lot of games the 85% of the puzzles in Midnight Train)

    “No opinion. Because that’s just how game works.”

    I am… Puzzled about this quote.
    Let’s do another example: the most recent Death Stranding.
    A lot of people got mad, because the gameplay isn’t really dynamic, even if the game offers a great storyline, from the master Hideo Kojima.
    Applying this reasoning to this, fans should say
    “The game is like this, it works like this, you can’t criticize the gameplay because that’s just how the game works”.
    It’s not about “The game works like this, you have to deal with it”. One thing are the choiches, another thing are actual errors and howlers.

    There is no real cute speeding clock in real life , so i still don’t understand how did Neil know the clock was dangerous , just how ?

    I will copy-paste another part of the review.
    “Okay, someone will surely ask – I already see you with the keyboard ready, ya guys-:

    “If some players in that part don’t die, how do they understand that the clock is dangerous?”

    Simple: they doesn’t understand it. What, do you really need to understand once again that the place where Neil and Luna find themselves is dangerous? Did you really need to do a cutscene that was also treated as a main and not optional just for a damned dangerous object?!”

    Yes… I got really angry there… I’m sorry :,)

    I explain myself better in the first half

    “Therefore, already looking at a red X probably written with fresh blood on the floor the player understands: “Ok, I have to find a way to deflect the trap, or I don’t have to go on the X: the X is a lie, the X activates the trap“.”

    And last , open letter to lydia ? is there any way for me to contact lydia ?

    Oh, no xD
    We just say it’s a letter because we “talk” directly to her in the review, we only sent this review on Itch.Io :,)

    I didn’t read the open letter to lydia part , because i don’t want spoiler of the game

    I understand, I really hope you can play/see the game and read it as soon as possible, I’m very curious of seeing your opinion! ^^

    And after this looooooong reply…
    Bye, for now! And happy holidays too! 😀

    -Ele

  3. “”I think that the problem arises when passive spectators, that obviously (it’s not their fault) don’t have a lot of “awareness” of what to do in a videogame try to make products for gamers””
    “Let’s do another example: the most recent Death Stranding.
    A lot of people got mad, because the gameplay isn’t really dynamic, even if the game offers a great storyline, from the master Hideo Kojima. ”
    Ooo , now i understand , im unaware of these before , thanks . But there is still question in my mind , what exactly is that “awareness” ? some sort of experience , joy , or something else ?

    “” So… As a person who uses it, I don’t really think it’s a limitated tool that can’t make good 2D games.
    I make this example very often, when I talk about this tool to anyone, because that fangame in my opinion is the result of A LOT of experimenting and not just custom scripts or codes.
    https://www.youtube.com/watch?v=bgCB4P7S5-k “”
    You know what , after reading this article for a while https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/limits-of-this-engine.45437/ , i realize that it was wrong for me to say that rpg maker cannot create a great 2D game , because in the end it is always depends on who was the developer of the game , hell , it even have more capability that i think i could use rpg maker to create a 3D game if i want to , just kidding it would be a waste of time and rpg maker is considered hard to learn. Conclusion , sorry , you were right .
    ps : thanks for sharing that detective-style game , Super Danganronpa Another 2 is interesting for me 🙂 i watched it in youtube just like i watch a casual anime xD soooo interesting ^^! now im 1/3 way watching the chapter two , can’t wait to finish , and the goddamn playtime is so long that i almost consider it as an anime .

    “” In a videogame you can put certain mechanics, you can say to the player “hey! You can to this here!”, and the player will react while doing it.
    Let’s re-quote an example I used in the review: the “fake (but not so much) abortion” in South Park: Stick Of Truth. “”
    …….
    You got your point , and im unaware of these , but now i do , again , sorry ✌️ , you were right , that videogame is far more capable than …
    “”C’mon, a videogame it’s just to “tell your own stories”?””
    ………
    Sure, videogame is capable more than that…
    But just because it is capable , doesn’t mean you need to use every single ability that a videogame can provide . These are optional . As long as there is something that difference videogame from video/movie/any other type of art (yes video game is an art too) , videogame is considered as is , a video game , i’ve explained in my previous comment , …
    “” as long as it gives player to control or play with something , it still considered a game “”
    ……..
    It will be too long to write here the explanation, you can think it yourself , the key difference of video and video games is the ability for the connoisseurs of the art to partake in the art , either by choosing decision in the game or just simply by playing the game.
    And im about to give some serious hit to your argument …
    “”With an audiovisive media or written/drawn media they could have just closed their eyes, or skip that part, because they don’t have decisional power… But in a videogame they have, because the plot progressing is in their hands.””
    “”decisional power”
    (\*Super Danganronpa Another 2 reference incominggg\*) …. COUNTEH ! , video game is not obligated to have a story in it , so a video game CAN have decisional power and also can to not have a decisional power, how can there be a decisional power if there is no decision to make ?
    “” Many narrative games and indeed with little gameplay are “defended” by the genre they point to; perfect cases are also classic visual novels, whose gameplay is based on the narrative, but also interactive dramas such as Telltale games.””
    …….
    i didn’t understand this before but now i did , let me copy paste from Wikipedia website the meaning of RPG (Role Playing Game) in order to continue my explanation…
    “” A role-playing game is a game in which players assume the roles of characters in a fictional setting. Players take responsibility for acting out these roles within a narrative, either through literal acting, or through a process of structured decision-making regarding character development. Actions taken within many games succeed or fail according to a formal system of rules and guidelines. “”
    …….
    and i need some copy paste some word from your reply too……
    “”I surely didn’t explain well why Midnight Train can’t be defended.

    Lydia considers Midnight Train a RPG game.””
    “”Exactly, an RPG. Not a VN or an interactive drama. If I know that I’m gonna play an RPG, I expect to do not just “something”, but even a lot to make the story progress… And, more important, that “something” is somehow related to the plot, and not just random puzzles even done in a good manner””
    ……
    and also , i need to copy paste the meaning of Chapter (books) from Wikipedia
    “”A chapter is one of the main divisions of a piece””
    ……..
    and the last , i need to copy paste the meaning of Role-playing game system from Wikipedia
    “”A role-playing game system is a set of game mechanics used in a role-playing game (RPG) to determine the outcome of a character’s in-game actions.””
    ……………….
    BOOM ! now combine these understanding . It is true that a game only considered to a certain genre when the game fulfilled the criteria of the genre , for example , RPG genre , a game only considered an RPG genre when they fulfilled ALL the criteria to be considered as an RPG genre game,personally, i don’t know all of the criteria because im not an expert at RPG genre , but from the understanding that i copy pasted here , the 2 criteria from all of the criteria that a game need to fulfill in order to be considered as RPG game is that :
    1. A role that player need to act with
    2. A set of game mechanics to determine the outcome of a character’s in-game actions.
    So we know that at least 2 or more outcome of the game , Midnight Train chapter one and two isn’t considered as an RPG because the game only have one outcome . But looking at the bigger picture , Midnight Train chapter 1 and chapter 2 is only two of the main division of the whole Midnight Train game , there will be a final chapter of the Midnight Train game where the players will be able to determine the outcome of the game , that we call an ending .So , in the end Lydia was right , Midnight Train is an rpg genre video game .
    ps: i was motivated by Super Danganropa Another 2 gameplay to write this comment ^^!
    ps : it took me an hour or more just to write this xd

  4. Oops i forgot to mention in previous comment , actually i already finished midnight train chapter 1 , it’s just that i haven’t play the chapter 2 that makes me don’t want to read it ^^!
    “”I really hope you can play/see the game and read it as soon as possible””
    ………
    Sure im going to read it …. when chapter 3 released xD i don’t want to play chapter 2 before there is chapter 3 , because i hate the pain of waiting for the uncertainty .

  5. Damn i littered the comment section xd too much comment but i need to comment one more thing xd is it possible for you to write The Witch’s House review ? it’s my favorite game of all time ^^! i would love if you write review about it , but why The Witch’s House ? because if you dig deep into its story , you will amazed by the deep insight of the creator of the game , even the game has a comic that contain story before the game , EVEN the biggest part of the gameplay of the game is not just a game filler but also symbolized the story (find it out yourself :] if you given up you can ask me in facebook)

    So , can you write review about it ? pls pls pls ?!? ^^

  6. I’ll start with the shorter points!

    Ooo , now i understand , im unaware of these before , thanks . But there is still question in my mind , what exactly is that “awareness” ? some sort of experience , joy , or something else ?

    Yes, it’s a sort of “experience” you have with the media you use to communicate: you know what you’re doing and you don’t go always by instinct: it can build up if you continue to expand your horizons about the media, or by studying that.

    Is it possible for you to write The Witch’s House review?

    There will be (in a while, we’re busy with the development of our own games and… With life, in general xD) a whole special section about the “RPG Horror timeline”, from first to last games, and TWH will be in it! ^^

    Okay, now let’s answer the bigger points! *Yawn*, I’m so tired today :,)

    But just because it is capable , doesn’t mean you need to use every single ability that a videogame can provide . These are optional . As long as there is something that difference videogame from video/movie/any other type of art (yes video game is an art too) , videogame is considered as is , a video game , i’ve explained in my previous comment , …
    “” as long as it gives player to control or play with something , it still considered a game “”

    Okay, this is actually pretty short… Because I explained it in the previous comment owo.

    “If I know that I’m gonna play an RPG, I expect to do not just “something”, but even a lot to make the story progress… And, more important, that “something” is somehow related to the plot, and not just random puzzles even done in a good manner (even if I already saw in a lot of games the 85% of the puzzles in Midnight Train)”

    I understand that we have different opinions, but for answering your point I invite you to re-read this point, expecially the bolded parts ^^

    The 2 criteria from all of the criteria that a game need to fulfill in order to be considered as RPG game is that :
    1. A role that player need to act with
    2. A set of game mechanics to determine the outcome of a character’s in-game actions.
    So we know that at least 2 or more outcome of the game , Midnight Train chapter one and two isn’t considered as an RPG because the game only have one outcome . But looking at the bigger picture , Midnight Train chapter 1 and chapter 2 is only two of the main division of the whole Midnight Train game , there will be a final chapter of the Midnight Train game where the players will be able to determine the outcome of the game , that we call an ending .So , in the end Lydia was right , Midnight Train is an rpg genre video game .

    Ahhh, here’s the main event!
    I’ll start saying that you have to consider a lot of different cases of a RPG Game. What you wrote it’s true, but to judge Midnight Train please consider all the different cases and not just think “Okay it respect these criterias, so it’s a RPG game that deserves all the respect in the world”. For example: Mad Father, Persona 5, The Elder Scrolls series and Dark Souls are all RPG Games but, like in music, there are various sub-genres. If we venture, we maybe can say that Midnight Train could have been a J-RPG, for example (but I’m not so sure, because it’s not from a japanese author… People are very pedant about this-).

    In short… Maybe it COULD have been an RPG, but personally I refuse to consider the puzzles that she has done as a whole gameplay because, like I say in the review, it is really bland and the game says indirectly “okay this is the puzzle part because it’s a RPG Horror so we HAVE to do it, even if they don’t have any importance for the plot, the characters, the story of why this place exists”. I am… Really sorry to be so harsh, but this (like you called it) “game filler” makes me really lose my cool.

    Have you played Misao?
    Let’s look at it more in depth:
    It has a plot that continues through the game, but when you play you don’t have that break between “plot moments” and “gameplay moments”: that’s because Sen, like in Mad Father, linked a lot of the most important puzzles in the plot.
    In Misao, you have to search through the school to find Misao’s body parts: all the puzzles are fit into this big puzzle: where are her body parts?
    As you discover them, you also meet her school friends, and you discover how they are connected to Misao herself, and all while playing, not in very long cutscenes. The engine of everything is the exploration made by the player.

    It’s not that I don’t consider Midnight Train an RPG because it’s divided in chapters: that’s just a choice, the problem was the one that I said up here

    Well, to conclude…Like I said, I understood that we have different opinions: for that, peace, but like you did in your comment I wanted to explain why I think like this. ^^

    -Ele

  7. Our opinion maybe different for midnight train chapter other than the final chapter , but rest assured , our opinion will be the same for the final chapter (unless Lydia {sorry} too stupid to not put different ending) . For other chapter , i can see your opinion why you say midnight train isn’t an rpg game, and for final chapter , i pretty sure you will understand why i said midnight train is an rpg game 🙂 !^^.

    “”There will be “”
    WOOOOOO THANK YOUUUU !!!!!!!!!! ^^ can’t wait for it

    “”we’re busy with the development of our own games””
    WWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAATTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTTT ,, OOOOOMMMGGGGGGGGG O√O !!!!!!!!!!!!!!! WHAT GAME DID YOU MAKE ?!? WHAT IS THE THEME OF THE GAME ??!?!? WHAT WAS THE GENRE?!?! HOW MANY PEOPLE WORK WITH YOU TO CREATE THE GAME ?!?? S IT A HORROR ?!?! IM SO CURIOUS O√O , PLS AT LEAST GIVE ME A LITTLE CLUE ABOUT IT O√O . sorry caps broken.

  8. Okay, here we are! 🙂
    Sorry, I’m Pao and I’ll reply becouse Ele is busy with the project now.
    So! For Midnight Train I followed the discussion from outside, I support my sister’s opinion regarding the management of the gameplay: we think that the question of the chapters is, in this case, irrelevant in our discussion of gameplay; otherwise we are happy that this discussion and review was so fruitful for the exchange of ideas! ^^
    ________

    For own games…
    Yup! So, if you click on the snake icon (for the Archives version of the PC) you can get to our site, there is some basic information on the Ludi Tarantula production (we have to fill it with the game information). The info on the first project for the moment we put them on the forum: https://forums.rpgmakerweb.com/index.php?threads/the-rebirth-of-franklin-albrecht-in-development-teaser-released.111734/#post-1017267

    If you think that the protrairs seem a bit dirty, they look like it to our eyes, we will have to clean them up at a later stage, the screenshots are a bit old. :/

    However….Thanks a bunch for you enthusiasm! 🙂

  9. I’ve see the traier and i say the graphic really cool ! but i still dont understand the story , maybe because there isn’t much description about the story in the link. There is few question in my head , what do you mean with rebirth ? some sort of revival or as a whole new person ? or maybe it isn’t about making someone back alive at all ? and what is the purpose of the rebirth ? why he was able to rebirth in the first place ? what caused him to be in the building the first time he woke up in the game ? why he is tied to bed , any purpose to that ? and why interacting with 2 world is essential to his rebirth ? in which world he was in and which world he was interacting with ? is he a spirit of other worldly creature or a deceased soul of a human? or maybe from the beginning he wasn’t dead and was “alive” ? if he was alive why would he need a rebirth ?(back to the same previous question),

    I know i know these answer may be answered in the game 😀 im just too curious , but there is 1 BIG BIG question in the game .

    Is the game was one of these game that have too many jumpscare without significant gameplay and story , or maybe the game fit with the criteria of a good game in my head ? xD i hope you understand what i meant 🙂

  10. Wo! Thank you so much for all the interest shown, at this point we really hope not to disappoint your expectations! 💪💪

    For the first group of questions, the answer is simpler than what you believe: have you seen how the boy is full of scars, and his skin is not a natural color? It’s also the first Insight’s article. 🙂
    Our first reference is Mary Shelley’s Frankenstein, but this story is 100% original (I mean that this isn’t an adaption of the book), we would to keep a “Frankenstein of horror rpg”. 👍

    For this, the second question.
    See, as Ludi Tarantula screenwriter (but not professional screenwriter in the life… Sigh…I’m going to be a sad disoccupate person :() I can conferm you that games of Tarantula’s Puppets Saga will have an important focus on the script. 🙂
    For gameplay… Ele have ideas and applicate them. The least we can try to do is apply the ideas we utter in criticism, that we’ll continue like we started: as passionates.👍

  11. I have read the book(page 12 now) and i really like the book , my prediction it would take me more than a week to read the whole 100+ pages . It is really a good book , where did you find the book from ? .

    But altough i haven’t read the whole book , i think , judging from the title of the book you referenced to , and mostly judging from your clue about his scars and the color of the skin XD , i guess the boy in the game is a frankenstein ? oh god , my insight is so shallow xd maybe i should read more book .

    If the answer was yes,
    i still don’t know the answer to some question , the meaning of rebirth, is it mean that the frankenstein try to become a normal human , or maybe the moment he woke up in bed , it was his rebirth ?And what is the purpose of the rebirth ? why he need to rebirth ? and why interacting with 2 world is essential to his rebirth ?

    Okay okay i may missed some of your point because i haven’t read the whole book yet , i will try to finish the book xD.

    And out of topic , i think your facebook page or any page in other website should be more alive , like at least 1 post a week , so people will be interested more in following the page , personally i know it’s kind of hard to find topic to post , but , can’t you guys at least try ?

    ps: Any expectation date release of The Witch House review ? XD ^^

  12. aw don’t be like that xD here some mood booster using quote i found on google with “passion professional quote” keyword ^^ :

    “You can do anything as long as you have the passion, the drive, the focus, and the support.” —Sabrina Bryan

  13. For the Rebirth.. Well, actually, yes. I explained myself badly before: the point is not Frankenstein, the protagonist of the book, but his Creature.
    Come on, the myth that came from the book, it doesn’t tell you nothing? Creating life from corpses? 🤔
    And… Our boy seems like a corpse… But you can see that he lives like a normal human. Did I explain myself better now? 🙂

    I had the opportunity to study the book some time ago, but I didn’t finish reading it, I miss the last parts because in general it has very slow reading rhythms. If you want to take a look at the article, it’s the first in the Insights section. ^^

    For TWH: okay, we don’t know for dates. If you consider that this review will be part of a special section, we have to dedicate ourselves to first horror games released, year after year, in chronological order. But, now, a good news: we’re going to start this section on Jenuary. TWH is not a recent game, it will be reviewed first on the timeline than other games. 🙂

    The last comment: thank you for for the encouragement! It’s a beautiful quote! 😀

  14. Ah, yeah, when he woke up and the two dimensions have nothing to do with the rebirthh itself. They are linked, but for that you will see when the game will be released, if you will be interested. 👍👍

  15. Thank youuuuuuuuu ^^ 😀 😀 😀 im waiting forward for the review of The Witch’s House ,sorry don’t rush the review just because i asked it , i don’t want to burden you guys , knowing that you guys also working on the rpg game project ?

    Oh , i mistaken the meaning of Frankenstein as the creature , in my previous comment what i meant was the creature , not the creator , sorry for the typo 🙏.

    So i guess the meaning of rebirth in the game was that the boy (the creature) try to become a normal human ? or i’m still wrong xd ? sorry my insight is soo shallow xD xD .

    And what do you mean by linked ? what caused the world to be linked ? why the 2 world was linked in the first place? was the world linked before or after Frankenstein’s creature become “alive”(conscious) ? and you mean that the 2 world was linked to the Frankenstein’s creature ? or the 2 world was linked to something else that Frankenstein’s creature somehow got linked to the thread too ? what was the 2 world linked ? if i assume one of the world was the real life world/living human world , what was the other one world ? does Frankenstein’s creature must break the link in order to rebirth ? or he must do something else to either the 2 world or the link, or maybe both ?


    ……..
    oh i guess i must continue to read the book and wait for the game release in order to get ansewer to my question xDddddd

  16. Why do you thank me? 🙂
    Don’t worry, we continue to organize activities of Archives, for reviews we’ll have much to say, and we’ll provide to alternate special section and normal reviews, so don’t worry because all of this will be sured done. ^^

    I’ll make a “spoiler” to you: I think that this month we’ll prepare the last insight article (the last article linked to The Rebirth of Franklin Albrecht production and its references and sources), then soon we’ll dedicate Archives to reviews. 🙂

    For this “rebirth” meaning: okay, you know it? I think that screenshots made you believe that supernatural factor would be the many focus about Creature’s rebirth (like you say, you think now that he should do something to “rebirth”).
    In fact the things are a bit different, the argument is more simple; I corrected and made simpler this morning our synopses on the forums too. 🙂
    The rebirth is not something that Creature must to do, but his existence itself as “living dead” is a miracle, a rebirth.

    The new synopses now say:
    “[…] in those fragments the kid recognizes the bottle with the unusual content that a few hours earlier was in the hands of his father: he forced Frankie to drink it because of violent scene that the boy had just witnessed.
    Now he’s alone, in a double-faced house, with the intention to escape in order to denounce crimes of the man that gave him life.”

    His task is escape from house for to denoce a man. He should denounce his father, a man that gave him life but before he tried to kill him, like I corrected now in synopsis. 🙂
    The two double-faces house are linked more to this argument than the rebirth itself.

    Is more clear now? ^^
    In any case, informations that I revealed to you, they would have been explained in the first few minutes of gameplay. 👍

  17. “”but his existence itself as “living dead” is a miracle, a rebirth.””
    okay i understand now ^^ i haven’t read any Frankenstein theme book except the one you gave , because i never found good Frankenstein book before , so can you answer this newbie question please , does “living dead” mean that Frankenstein’s creature is a zombie, or there is other suitable word to describe it ?

    Yayy a spoiler xDdd i never like to get spoiler before , but this one really helpful ^^ i like it because i hate waiting , but personally , maybe you should add spoiler button or some sort , or just delete the spoiler part , because my question caused it and now it ruin the excitement of every italian reader here that was waiting for your game o√o , and i screenshoted it already xD don’t worry i dont want to ruin everyone excitement about the game so i will just keep the picture for me and nobody else .

    “double-faces house”
    this make me cannot be more patience to wait for your game xDddddd i can clearly see The Witch’s House game reference in here , where the house is both helping the character and in the same time try to trap/kill the character . Or maybe my opinion was wrong about the meaning of double-faces house ? ∆√∆

    “”…..with the intention to escape….””
    “”…. his father……””
    this shrink my patience into microscopic level xD because i can clearly see that this is Mad Father game reference , except you denounce your father crime , other than keeping it secret like what Aya do .

    I love both The Witch’s House and Mad Father game , i’m really really waiting for your game ^^ !!!!!!! after a little walk around in the website , i guess this game is the first game that you guys try to make ? considering that i really don’t expect too much because what important is that this is going to be another horror rpg game ! ^^ i run out of list of good horror rpg game since it is rare nowdays to find a new horror rpg game , not many developer create horror rpg game , and add the fact that nowdays rpg horror game is filled with too much game filler and jumpscare, it makes it even more rare !

  18. WHOAAAAA THE MOBILE DESIGN OF THE WEBSITE IS NOW SO PRETTY !!! and good ui system too so now i don’t need to use desktop setting just to open this website in my phone !

    Wait you guys really improve the website right ? or this is just my potato phone finally able to run this website pretty well .

  19. Thank you very much for the comment about mobile website! 😀
    For our conversation about the game, if you want we can continue on topic that we opened on Rpgmaker forum, this because these are in any case comments about Midnight Train rewiew. 🙂
    Is it okay for you? We can continue on our social profiles too, it’s the same for me. 👍
    -PaoGun

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato. I campi obbligatori sono contrassegnati *

Questo sito usa Akismet per ridurre lo spam. Scopri come i tuoi dati vengono elaborati.